Generelt

?

Hvilken enhed hører mit barn til?

Hos KFUM-Spejderne er spejderne inddelt efter klassetrin:

?

Hvornår er der spejdermøde?

Alle enheder har møder i løbet af ugen.

  • Familiespejder: én gang om måneden på en weekenddag
  • Bæver: onsdag 17.00–18.00
  • Ulv: onsdag 17.30–19.00
  • Junior: onsdag 18.30–20.00
  • Trop: onsdag 19.00–21.00
  • Senior: onsdag 19.00–21.00
  • Rover: aftales fra gang til gang

I særlige tilfælde kan mødetidspunkterne være ændret i en given uge. Tjek programmet under enhedens side og gruppens Facebook-side for at være sikker: https://www.facebook.com/hoejenspejderne

?

Hvor kan jeg følge med?

?

Hvem er KFUM-Spejderne?

KFUM-Spejdernes officielle hjemmeside kan du læse meget mere om, hvad KFUM-Spejderne står for og vores vinkel på spejderarbejdet.

?

Hvad laver man som spejder?

Som spejder laver man alt det, man forbinder med spejderarbejde og meget mere. I enhederne arbejder vi i små grupper som familier, bander, patruljer og sjaks og har fokus på samarbejde, udfordringer og gode oplevelser både ude og inde.

Du kan læse om vores vision og strategi på KFUM-Spejdernes hjemmeside lige her.

?

Hvordan bliver man spejder?

Grej og udstyr

?

Er der noget påkrævet udstyr for at være spejder?

Som udgangspunkt nej.
Vi håber, at du eller dit barn har lyst til at anskaffe et tørklæde og gerne en uniform, som mærker kan sys på. Det kan for eksempel være gode fødselsdags- eller juleønsker.

?

Hvor skal mærkerne sidde?

Du kan altid spørge din spejderleder, men der er også en guide lige her.

?

Hvor køber jeg en uniform?

Hvis du er heldig, har vi en brugt uniform liggende i hytten, som du kan købe.
Du er altid velkommen til at kigge forbi lederlokalet og spørge.
Du kan også lave et opslag i vores vores Facebook-gruppe, hvor både tidligere og nuværende spejdere og spejderforældre er medlemmer. Nye uniformer kan købes her.

?

Må mit barn få kniv/dolk?

Spejderne tager normalt knivbevis som ulv, hvorefter de gerne må have deres egen kniv, hvis I vurderer, at det er forsvarligt.
Starter dit barn som junior eller derover, må han eller hun gerne have egen kniv fra starten.
Det vigtigste for os er, at spejderen kan bruge kniven fornuftigt og forsvarligt med opmærksomhed på andre i nærheden.

Spejderrabat hos Eventyrsport

?

Køb uniformer og spejdergrej i Eventyrsport

?

Spejderrabat

Du får rabatten ved at bruge koden Spejder10 på eventyrsport.dk eller ved at fortælle i butikken, at du er KFUM-Spejder.

?

Lokal Eventyrsport i Vejle

I Vejle har vi en lokal Eventyrsport, hvor du kan købe uniformer, tørklæder, mærker og praktisk grej til spejderlivet. Personalet hjælper gerne med at finde det rigtige udstyr til både nye og erfarne spejdere.

Se åbningstider her: www.eventyrsport.dk/find-butik/eventyrsport-vejle

?

PLUSsortiment – grej der støtter KFUM-Spejderne

Udover logo-varerne omfatter samarbejdet også det såkaldte PLUSsortiment, der er en række produkter inden for både fodtøj, beklædning og udstyr, der er specielt udvalgt til dine behov som spejder.

I sortimentet er blandt andet regnjakker, bukser, fleecetrøjer, støvler, uldsokker og t-shirts, så du kan klæde dig på til spejderlivet fra top til tå. Skal du bruge soveposer, lommelygter, bålgryder eller en rygsæk til turen eller lejren, kan du ligeledes finde det i sortimentet. Sortimentet bliver udskiftet to gange årligt, til forår og efterår, så du altid kan finde sæson-aktuelt tøj til spejder i alt slags vejr.

?

Find din nærmeste Eventyrsport-butik

Der ligger Eventyrsport-butikker i mange større danske byer. Du kan finde en oversigt på hjemmesiden www.eventyrsport.dk/find-butik

?

Eventyrsport Kundeservice

Er man i tvivl om, hvordan man handler eller har andre spørgsmål, kan man henvende sig direkte til Eventyrsport:

Eventyrsport Kundeservice
Telefon: 78 78 90 20
Mandag til fredag: 10.00 – 17.30
Mail: kundeservice@eventyrsport.dk

Forældre til en spejder

?

Hvilke forpligtelser har jeg, når mit barn er spejder?

Det vigtigste er, at du melder afbud, hvis du eller dit barn ikke kan deltage. Gerne senest dagen før, så lederne kan tilpasse programmet og ikke står og venter på spejderen til mødet.

Vi tror på, at hvis vi løfter i flok, kan vi meget mere. Derfor beder vi hver spejderfamilie om at tage del i to opgaver om året. Det kan for eksempel være hjælp på vores årlige arbejdsdag, udlevering af grønne poser, støtte til et arrangement eller hjælp med julekalenderpakning.

?

Generalforsamling

?

Forældrearbejdsdage

?

Jeg vil gerne være med i gruppebestyrelsen

Det lyder fantastisk. Du er meget velkommen til at kontakte bestyrelsesforperson på mail for at høre mere.

Arrangementer, ture og lejre

?

Hvor tilmelder jeg mit barn?

Alle vores arrangementer oprettes på Medlemsservice (samme sted, som I betaler kontingent).

?

Årlige ture

Hos de små enheder (familespejdere, bævere, ulve) er årets sommerlejr den helt store tur. Derudover er de større enheder oftest på en weekendtur i efteråret og en i foråret. Du kan finde oversigten i enhedens halvårsprogram. 

?

Hvad skal jeg have med på tur?

Kontigent og anden betaling

Kontingent

Kontingentet udgør 400 kr. halvårligt og opkræves gennem Medlemsservice. Betaling sker med betalingskort.
Information om Medlemsservice står i velkomstmailen efter indmeldelse.
HUSK at kigge i spam efter mailen, da mails fra Medlemsservice desværre ofte lander der. 

Kontingentet dækker aktiviteterne i enhederne og bliver revurderet hvert år på generalforsamlingen.
Da alle i gruppen arbejder frivilligt, bruges kontingentet udelukkende på materialer, ture og andre udgifter, der sikrer, at vi kan tilbyde gode oplevelser til børn og unge.

Anden betaling

Herudover opkræves der betaling for ture og sommerlejre.
Betalinger for weekendture bliver opkrævet kontant til spejdermøderne med en tilmelding til det enkelte arrangement og til sommerlejr via gruppens konto.

Spørgsmål om medlemsskab og kontingent kan stilles til lene.v@rosenlundnielsen.dk.

Spejdernes Medlemsservice

Spejdernes Medlemsservice

Medlemsservice er medlemssystemet, vi bruger i KFUM-Spejderne til at holde styr på medlemmer, enheder, tilmeldinger og kontingentbetaling.
Det kan være svært at se forskel på gruppens hjemmeside og Medlemsservice, fordi du ind imellem bliver sendt videre dertil, når du fx tilmelder dit barn til en aktivitet eller skal betale for noget.

Her kan du få et overblik over, hvad vi som gruppe bruger Medlemsservice til, og hvad du selv bruger det til som forælder.

Kontingent – betalingen for, at dit barn går til spejder

Når du skal betale kontingent, skal det gøres gennem Medlemsservice. Når du er logget ind, kan du under Økonomi registrere et betalingskort, så kontingentet fremover bliver trukket automatisk.
Du kan også vælge at betale én kontingentperiode ad gangen.

Dine og dit barns oplysninger

Det er gennem Medlemsservice, at dit barn bliver meldt ind som spejder, og det er også her, vi henter informationer om dig og dit barn.
Det er derfor vigtigt, at du løbende holder kontaktoplysninger (adresse, telefonnummer, pårørende m.m.) opdateret.

Medlemsservice overholder alle regler om databeskyttelse (GDPR). Dine oplysninger deles ikke med uvedkommende.

Kontaktlister til ture

Når dit barn skal på ture, hvor vi bruger digital tilmelding, indtaster du oplysninger som fx kontaktoplysninger, allergener osv. i Medlemsservice. Systemet samler herefter lister med information om de spejdere, der skal med på turen.

Disse lister bruger lederne, inden de tager afsted, så de ved, hvem de skal kontakte, hvis det bliver nødvendigt. Som forælder er det derfor vigtigt, at du er opmærksom på at indtaste oplysningerne korrekt, når du tilmelder dit barn til en tur.

Hvis du har brug for hjælp til Medlemsservice, kan du finde en trin-for-trin forældrehåndbog her.
Du er også altid velkommen til at spørge lederen, hvis du har brug for hjælp.

Mødetider og afbud

Alle enheder har faste mødetider, som beskrevet under de enkelte enheder.

Det er vigtigt, at man møder til tiden, så møderne kan gå i gang med det samme. På den måde får børnene mest ud af tiden og lederne skal ikke ‘jappe’ programmet igennem.

Det er ligeledes vigtigt, at man husker at melde afbud, hvis man ikke kan komme til spejdermødet. Det gøres til enhedslederen i god tid inden mødet. Det kunne jo være, at det netop var dig, som lederen ville have brugt til en leg eller en instruktion, og det skal lederne også kunne nå at planlægge sig ud af.

Alle enheder har en lukket facebookgruppe, som vi opfordrer spejdere og forældre til at være medlem af, da de fleste informationer bliver delt her – heriblandt også afbud.

Uniform og mærker

Om uniformen

Når vi går i vores spejderuniform, er det blandt andet for at vise, at vi er en del af et større fællesskab, hvor alle bærer en uniform, der ligner vores egen. Ved KFUM-Spejderne består uniformen af den grønne skjorte og det bordeauxrøde tørklæde. Vi bruger uniformen til de ugentlige møder i spejderhytten, på ture, til arrangementer uden for spejderhytten samt til andagter og gudstjenester.

Vores uniform fås i fire udgaver: en børnemodel, en figursyet kvindemodel, en figursyet herremodel og en unisex-model til voksne. Alle modellerne består af en uniformsskjorte og en fleece. Fleecen kan lynes på, når det er koldt, og af igen, når solen skinner.

Det officielle uniformstørklæde er det klassiske, bordeauxrøde spejdertørklæde med grafik fra KFUM-Spejdernes logo. Det findes i to størrelser: en almindelig størrelse og en længere lederstørrelse til voksne medlemmer.

Uniformer og tilbehør kan købes hos Eventyrsport. Husk, at du som medlem af KFUM-Spejderne kan få 10% rabat. Brug koden “KFUM10” ved online køb, eller oplys din gruppe i butikken.

Uniformsvejledning og placering af mærker

Vi benytter to modeller af uniformen: den “nye” fra 2015 og den “gamle” fra 1990. Mærkerne skal placeres en smule forskelligt på de to modeller. Se illustrationerne for detaljer.

Sådan arbejder vi med mærkerne

KFUM-Spejderne har tre slags mærker: Paletten, Færdighedsmærker og Andre mærker.

Videoguides

Sådan binder du et venskabsknob.
Sådan syr du et spejdermærke på din spejderuniform.

Den “nye” uniform

Den “gamle” uniform

Adresse

Find os her

Spejderhytten

Koldingvej 444, Ny Højen
7100 Vejle

Spejderhytten

Gruppens samværsregler

Samværsregler

Her er et eksempel på, hvordan en gruppes samværsregler er stillet op.
Brug gerne denne som skabelon til at beskrive jeres gruppes samværsregler

?

Generelt

Vi reviderer løbende vores samværsregler og får dem godkendt af bestyrelsen én gang om året.

?

Åbenhed

Vi sætter åbenhed højt i forbindelse med vores samværsregler. Det er altså vigtigt, at vi snakker åbent om de forhold, vi som ledere oplever i arbejdet med vores spejdere. Hellere tale om det én gang for meget end én gang for lidt. Åbenhed skaber tryghed både for spejderen, lederen og forældrene.

?

Fælles forståelse

Det er vigtigt, at vi i gruppen har en fælles forståelse for vores samværsregler, og at hver enhed årligt snakker samværsreglerne igennem for at opnå en fælles forståelse lederne imellem. Derved er lederne enige om, hvordan mødet, turen eller aktiviteten skal være. Således skaber vi åbenhed, og alle i teamet har en fælles forståelse af, hvordan enheden løser de situationer, der måtte opstå.

?

Pas på hinanden

Det er vigtigt, at vi passer på hinanden i vores lederteam, så vi ikke udsætter ledere for situationer med spejderne, der kan misforstås. Derfor skaber vi en fælles forståelse, så vi undgår at udsætte ledere for ubehagelige situationer.

?

God forebyggelse

Vi opfordrer alle enheder til at lave en god forebyggelse dvs. information til forældre om weekendture, lejre, aktiviteter og lignende, hvor misforståelser kan opstå. Det er vigtigt at klæde forældrene godt på, så de føler, at det er trygt at sende deres børn til spejder.

?

Inddragelse

Hvis situationer opstå hvor der kan rettes en mistanke om overgreb, er det vigtigt med hurtig inddragelse af (enheds)leder, gruppeleder, forældre og de implicerede parter. Her er det vigtigt at sagen undersøges objektivt.

?

Huskeregler

Det er ok at sige en leder imod!

Det er ok at sige fra!

Det er ok at søge hjælp!

Særlige tryghedsregler

?

Ved overnatning

Vi bestræber os på at være to ledere til stede ved overnatning for derved at undgå situationer, hvor en leder sover alene med spejderne.

?

Badning

Ved badning skal alle spejdere føle sig trygge, og der skal være åbenhed og naturlighed ved badesituationer.

?

Hjælp ved intime situationer

Vi vil bestræbe os på at have to ledere til at hjælpe ved intime situationer. Igennem fælles åbenhed ved intime situationer vil vi undgå mistanke og tvivl ved bla. at give information til forældre.

Et konkret eksempel kunne være, at en spejder har en flåt siddende et intimt sted og vil gerne have en bestemt leder til at fjerne den. Dette er selvfølgelig helt ok, men lederen informerer en af sine medledere om situationen, inden flåten fjernes. Forældrene informeres efterfølgende.

?

Sociale medier

Der offentliggøres eller deles ikke billeder, hvor der kan stilles spørgsmålstegn ved blufærdighed. Ledere vil så vidt muligt undgå samtaler, som ikke er spejderrelaterede på sociale medier og vil så vidt muligt undgå en-til-en samtaler med spejdere.

?

Kæresteforhold mellem ledere og ikke-ledere

Når man har en lederfunktion i gruppen, må man ikke have et forhold med en spejder under 18 år. I øvrigt følger vi lovgivningen på området.

Menu